Om vårt supermassiva svarta hål i Science in Schools – The European journal for science teachers

Konstnärlig illustration av ett svart hål. Image: ESO/M. Kornmesser

Som en del av min tjänst vid Europeiska sydobservatoriet (ESO), fick jag leda arbetet och skrivandet av en text kring hur globalt samarbete ledde till första bilden av ett svart hål för tidskriften Science in School.

Science in School syftar till att stödja lärare i sin undervisning av STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, Mathematics), genom att föra samman dem med inspirerande, banbrytande vetenskap och teknik, för att öka förståelsen fölr vetenskap och inspirera elever till karriärer inom STEM.

Tidskriften är ett ideellt projekt som publiceras och finansieras av EIROforum, ett samarbete mellan åtta av Europas största vetenskapliga forskningsorganisationer.

Det var offantligt kul och lärorikt att få skriva den här texten, tillsammans med min kollega Rory Harris. Jag upplever att intressent för svarta hål är omättligt (pun intended?) hos allmänheten, framförallt hos nyfikna ungdomar och studenter, och hoppas att denna text har kommit till användning för många lärare i sin undervisning.

PS. Mitt blogginlägg på ESO om galaktiskt arkeologi publicerades också på Science in Schools – check it out! DS.